« Terug naar overzicht

verzuimpreventie

07 januari 2021

Er zijn situaties denkbaar waarbij inzet van onze dienstverlening kan bijdragen aan het voorkomen van (langdurig) verzuim. Bijvoorbeeld wanneer uw medewerker een gezonde balans tussen werk en privé mist, hij of zij moeite heeft de veranderingen in de organisatie of dat zijn of haar communicatie niet effectief is.

Samen met u en uw medewerker bepalen wij de coachingsvraag of vragen en het doel of de doelen van het traject en stellen we een plan van aanpak op.  In één op één gesprekken gaan wij met uw werknemer aan de slag en zetten wij indien nodig een competentie- en persoonlijkheidsonderzoek in.  Binnen de coachingsgesprekken werken we met praktijkvoorbeelden en rollenspellen en maken we gebruik van multimedia. Ieder gesprek wordt afgesloten met een verslag ten behoeve van de coachee. Wij houden u als onze opdrachtgever op het proces op de hoogte over het verloop en de resultaten van het gesprek

1. Gezonde werknemers

Werknemers die fit zijn en dus regelmatig sporten en gezond eten, verzuimen minder. Zorg ervoor dat je als werkgever handvaten biedt welke bijdragen aan de gezondheid van de werknemers, zoals het aanbieden van verse voeding.

2. Een duidelijk verzuimprotocol

Zorg voor een duidelijk verzuimprotocol waar elke werknemer van op de hoogte is, door dit bijvoorbeeld een onderdeel te maken van het bedrijfshandboek. Zorg ervoor dat persoonlijk contact een onderdeel is van dit verzuimprotocol.

3. Het trainen van Leidinggevende(n)

Wanneer een leidinggevende getraind wordt in het voeren van verzuimgesprekken, kan een opvolgende ziekmelding worden voorkomen aangezien dit zorgt voor bewustwording bij de (frequent) verzuimer. Bewustwording heeft een gunstig effect op frequent verzuim.  

4. Een prettige werksfeer

Werknemers die tevreden zijn verzuimen minder. Zorg voor een prettige sfeer op de werkvloer en vraag naar feedback van de werknemers waar zij verbetering zien. Zet deze feedback vervolgens om naar concrete activiteiten welke ten goede gaan van de werksfeer.

5. Houd contact met de werknemer

Naast een verzuimprotocol, is het van belang dat de leidinggevende contact houdt met de (frequent) verzuimer gedurende het verzuim. Hiermee laat je als organisatie zien dat je graag betrokken bent bij jouw werknemers, wat ervoor zorgt dat een werknemer zich gewaardeerd voelt. Door in gesprek te blijven met een (frequent) verzuimer, krijg je meer inzicht op de oorzaak van het verzuim. Dit brengt je vervolgens tot inzicht wat een gepaste maatregel voor de werknemer kan zijn. Dit kan zorgdragen voor een snellere terugkeer van de werknemer.

6. Een gezonde en veilige werkplek

Zorg voor kwalitatieve kantoormeubelen welke worden afgesteld op de werknemer, zoals een bureau en bureaustoel op de juiste hoogte. Daarnaast is de temperatuur, natuurlijk licht alsmede frisse lucht bevorderend voor de kwaliteit van de werkplek.

7. Let op de signalen

Een werknemer die langere tijd stress ervaart kan de volgende signalen vertonen:

  • Prikkelbaarheid; 
  • Gebrek aan overzicht; 
  • Verminderde concentratie; 
  • Vermoeide uitstraling. 

Herken je de signalen bij jouw werknemer? Ga dan zo snel mogelijk met de werknemer in gesprek en neem gepaste maatregelen ter verlaging van de stress om verzuim te voorkomen.

8. Pas op voor langdurige stress

Stress is niets anders dan spanning of druk. Iedereen ervaart wel eens stress, dat is niet meer dan normaal. Van belang is wel dat stress afneemt. Wanneer stress niet afneemt, kan dit zorgen voor werkbeperkende fysieke en mentale klachten. Blijf in gesprek met de werknemers zodat je op tijd de eerder genoemde signalen herkent.

9. Breng het verzuim in kaart

Draag zorg voor een complete registratie van ziekteverzuim. Registreer de frequentie én de duur op organisatie en werknemer niveau. Deze registratie brengt trends in kaart wat de organisatie kan helpen bij het inschatten van wanneer er maatregelen nodig zijn, alsook wat de juiste maatregelen zijn.

10. Maak verzuim bespreekbaar

Een werknemer vindt het nooit leuk om over zijn of haar ziekteverzuim te praten. Echter; wanneer een organisatie in gesprek blijft met haar werknemers draagt dit op lange duur bij aan de relatie tussen werkgever en werknemer.  Zorg ervoor dat de gesprekken vertrouwelijk en laagdrempelig zijn. 

Gedurende de afspraak kun je bij de werknemer uitvragen wat in zijn/haar optiek een mogelijke oplossing zou kunnen zijn. Wanneer je de oplossing registreert, helpt je dit inzichtelijk te krijgen bij welke maatregelen werknemers over het algemeen vooruitgang boeken. Van belang is wel dat een maatregel goed wordt opgevolgd; bepaal samen dan ook een evaluatiemoment om de voortgang van de maatregel(en) te bespreken.

11. Wees flexibel

Vertrouw je werknemers en stel je flexibel op, door bijvoorbeeld thuiswerken goed te keuren. Uit onderzoek blijkt dat bij werknemers die thuiswerken het ziekteverzuim ongeveer 0,5 procentpunt lager ligt dan bij werknemers die dat niet mogen.

12. Verantwoordelijkheidsgevoel

Maak werknemers regelmatig bewust van de belang van hun rol en de verantwoordelijkheid die tot deze rol behoort. Door uit te spreken naar de werknemer dat hij/zij van belang is voor de organisatie, voelt een werknemer zich gewaardeerd. Dit draagt niet alleen bij aan een lager ziekteverzuim; maar ook aan de kwaliteit van de werkzaamheden.